Utrpenie mladého Werthera - recenzia

Názov knihy: Utrpenie mladého Werthera
Autor/autorka: Johann Wolfgang Goethe
Počet strán: 176
Rok vydania: 2020
Vydavateľstvo: SnowMouse Publishing
Anotácia: Werther, mladý vzdelaný človek s dušou básnika, prichádza na vidiek a tam stretáva Lottu. Napriek tomu, že je Lotta zasnúbená, nachádza v nej spriaznenú dušu. Werther sa čoraz viac prepadá do lásky, ktorá nie je uskutočniteľná, do prudkej a neprekonateľnej vášne. Listy, ktoré píše, sú sugestívnou výpoveďou o jeho citovom živote a majú potenciál hlboko rezonovať aj vo vedomí dnešného človeka, viac ako dve storočia od prvého vydania. Celým románom čitateľa unáša Wertherova prudká láska nielen k Lotte, ale aj láska k prírode, k literatúre a predovšetkým láska k životu. Wertherov entuziazmus, prenikavá inteligencia a bohatý vnútorný život z neho robí nezabudnuteľnú postavu svetovej literatúry. Utrpenie mladého Werthera sa vo svojich časoch stalo kultovou knihou, ktorá vo svete vyvolala dovtedy nevídaný ohlas a dnes je považovaná za vrcholné dielo nemeckého romantizmu.

Moja recenzia:
V poslednej dobe sa snažím čítať veľa klasických kníh a to hlavne z dôvodu, že na nich skvelo vidno, v čom sa literatúra menila a v čom sa nezmenila vôbec. Utrpenie mladého Werthera je toho skvelým príkladom. Láska v rôznych ponímaniach je nesmrteľnou témou, o ktorej sa podľa môjho názoru bude písať do konca ľudstva, pretože je to naozaj nevyčerpateľná téma.

Werther je postava, ktorú pochopí asi každý kto mal niekedy zlomené srdce. Autor sa príliš nevenuje jeho charakteru a ako podstatné vykresľuje jeho city. Bál som sa, že čítanie knihy plnej vnútorných monológov o zlomenom srdci a nespravodlivosti života mi bude liezť na nervy, avšak Werther je pomerne sympatickou postavou a dokážete sa do neho vcítiť. Najviac sa mi na Wertherovi páčilo, že aj keď ho jeho zamilovanosť veľmi užierala, nikdy podstatu lásky nespochybňoval.

Kniha je písané vo forme listov, ktoré Werther píše svojmu bratovi, čo ja osobne veľmi nemusím a viac by som preferoval, ak by bola kniha písaná klasicky z prvej osoby.  Je veľmi ťažko povedať, či je táto kniha úplne depresívna alebo iba kruto pravdivá. Nájdeme tu naozaj veľa krásnych myšlienok, ktoré sú podľa môjho názoru nadčasové a večne pravdivé. Táto je asi moja najobľúbenejšia:
"Mám tak veľa a city k nej všetko pohltia; mám tak veľa a bez nej je mi všetko ničím."

Ja ani neviem, čo mám k tomuto dielu vlastne povedať. Páčilo sa mi to, bavilo ma to čítať, avšak počas čítania som v sebe pociťoval takú zvláštnu nespokojnosť. Akoby autorovi išlo o to, aby ste aj vy ako čitateľ naozaj precítili všetko to, čo v sebe Werther prežíva. A myslím si, že s Wertherom sa stotožní asi každý, kto mal niekedy zlomené srdce.

Zážitok a prekvapenie z čítania mi mierne pokazilo to, že som vedel základnú dejovú líniu vrátane konca, keďže toto dielo spadá pod povinnú literatúru. Myslím si, že ak by som išiel do tejto knihy "na slepo", očarila by ma omnoho viac.

Avšak aj napriek všetkému, za mňa toto jednoznačne stojí za prečítanie.

Knihe dávam 3 a pol hviezdičky z piatich.

Moje hodnotenie: 3,5/5