pondelok 18. júla 2022

Nevedomosť - recenzia

Názov knihy: Nevedomosť
Autor/autorka: Milan Kundera
Počet strán: 160
Rok vydania: 2021
Vydavateľstvo: Artforum
Anotácia: Melancholik Milan Kundera sa v nesentimentálnom ľúbostnom románe Nevedomosť aspoň v myšlienkach a pocitoch vracia do Československa, ktoré voľakedy musel opustiť.Irena po ruskej okupácii v roku 1968 emigrovala do Francúzska. Josef sa rozhodol o rok neskôr pre ten istý krok, no vybral si Dánsko.
Po dvadsiatich rokoch sa náhodne stretnú na letisku v Paríži, obidvaja letia do Prahy na krátku návštevu. Aké bude ich stretnutie? Čo ich čaká v niekdajšej domovine? Cesta vedie do minulosti, k starým priateľom, rodine, na miesta, ktoré mali kedysi radi, no už ich takmer nespoznávajú. Vedeli by sa tu ešte cítiť ako doma? A kde je ich skutočný domov?

Moja recenzia: 
Ku Kunderovi som sa prvýkrát dostal takpovediac šťastnou náhodou. Jeho Sviatok bezvýznamnosti som mal ako povinné dielo v prospektoch na príjmacie skúšky na vysokú školu. Toto dielo pre mňa nebolo jedným z tých zaujímavejších, avšak keď som na túto knihu natrafil v kníhkupectve s dobrou cenou, rozhodol som sa jej dať šancu. A zvyšok už asi rozprávať nemusím.

Milan Kundera patrí k jedným z naujuznávanejších autorov vôbec a je svetovo najúspešnejším a najprekladanejším autorom českého pôvodu. Preto je mi trošku trápne priznať, že predtým ako som siahol po jeho Sviatku bezvýznamnosti (ktorý veľmi odporúčam), som o ňom nikdy dovtedy nepočul. S istotou môžem povedať, že Kunderov štýl je naozaj one and only a že ste určite nikdy podobné nečítali.

Pán autor je veľký intelektuál a z jeho textov silno cítiť, že je to naozaj veľmi múdry a rozhľadený človek. Význá sa dobre v histórii alebo v jazykoch pričom svoje vedomosti často prepája so svojimi textami a vytvára tak dokonalý balans medzi náučným a umeleckým textom. Aj keď tu autor spája niekoľko dejových liniek, príbeh je stále vyrozprávaný plynule a nestrácate sa.

"Návrat sa po gŕecky povie nostos. Algos znamená utrpenie. Nostalgia je teda utrpenie spôsobené neukojenou túžbou vrátiť sa."

Obdobie Československa v rokoch 1968 až 1989 ma z nejakého dôvodu veľmi fascinuje a aj preto som sa do tejto knihy pustil. Príbehy Josefa a Ireny mi príbližili časy komunizmu presne v takej miere ako som aj chcelObe postavy majú rozdielne životy, no spoločné názory na odchod a návrat z krajiny. Polovicu knihy sledujeme ich minulosť a druhú polovicu prítomnosť; pred, počas a po komunizme.

Ak by som mal ja osobne tejto knihe niečo vytknúť, boli by to asi Kunderove "historické" vsuvky. Niektoré ma oslovili veľmi, iné mi skôr len zavadzali. Nie, že by neboli dôležité, no ja osobne by som niektoré buď skrátil alebo úplne vyhodil pre lepšiu plynulosť príbehu.

Čo sa mi tu páčilo asi najviac boli autorove myšlienky. Toto je ten typ knihy, kde si budete chcieť zapamätať aspoň jednu vetu z každej strany, lebo taká je to pravda.

Je asi vhodné povedať, že táto kniha nebude pre každého. Autorov štýl písania, vyjadrovania, stavania príbehu je naozaj veľmi jedinečný a špecifický a aj preto, si nemyslím, že osloví každého bežného čitateľa, no môžem sa mýliť. Ak ste od autora ešte nič nečítali, myslím si, že Nevedomosť bude skvelé čítanie aj ako Váš "prvý Kundera".

Od tejto knihy som čakal veľa a musím povedať, že ma nesklamala. Vrelo by som ju odporúčal najmä mojej generácii, ktorá nezažila komunistický režim, ale taktiež aj starším, ktorí by si mohli pri tejto knihe pospomínať na všetko príjemné a nie tak príjemné.

Knihu hodnotím štyroma hviezdičkami z piatich.

Moje hodnotenie: 4/5

Za poskytnutie recenzného výtlačku by som chcel poďakovať kníhkupectvu PreŠkoly.sk. Knihu si môžete objednať TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára